آموزش شارژ كارتريج پرينتر ليزري HP مدل‎هاي 1005 – 1006 – 1505 و چندكاره 1120 و HP 1522 :

قبل از اقدام به شارژ كارتريج، يكبار كليه مراحل را تا انتها مرور كنيد.

– توسط يك پيچ گوشتي چهارسو پيچ درپوش L مانند كه نگهدارنده درام است را باز كنيد (شكل 1).

– درپوش نگهدارنده درام را برداريد و مراقب باشيد فنر شاتر درام را گم نكنيد (شكل 2).

  (شاتر درام: حائلي كه شبيه يك در متحرك كل درام را مي‎پوشاند و از آن محافظت مي‎كند.)

1 2

– فنر را روي درپوش قرار دهيد (شكل 3).

– دسته كارتريج را با دست چپ و نيمه ديگر كارتريج را با دست راست نگه داريد. در حالي كه نيم تنه تونر (دست راست) را به سمت خودتان مي‎كشيد نيم تنه درام (دست چپ) را در جهت مخالف حركت دهيد. اين عمل باعث مي‎شود نيم تنه تونر و درام از يكديگر جدا شوند (شكل 4 و 5).

توجـه: مراقب باشيد در عمل جداسازي دو نيمه كارتريج، درام آسيب نبيند (شكل 6).

3 4

6 7

هشـدار: درام، حساس‎ترين قطعه كارتريج است كه عمل چاپ را انجام مي‎دهد. هنگام كار با آن مراقب باشيد ضربه نخورد.

– انتهاي درام كه چرخ دنده دارد را بلند كنيد. درام را در حالي كه در خلاف جهت حركت عقربه‎هاي ساعت مي‎چرخانيد به سمت خود بكشيد تا از محور خود خارج شود (شكل 7). درام را توسط يك دستمال بدون پرز تميز كنيد و دور از نور قرار دهيد.

PCR را به دقت از جاي خود بلند كنيد (شكل 8). گريس‎هاي شفت PCR را با دستمال كاغذي تميز كنيد و مراقب باشيد گريس با بدنه PCRتماس پيدا نكند. سپس PCR را توسط يك دستمال خشك بدون پرز تميز كنيد.

8 9

– دو پيچ وايپر بليد (wiper blade) را باز كنيد (شكل 9). وايپر بليد را با احتياط از جاي خود بلند كنيد و در صورت امكان آن را با دستگاه دمنده هوا تميز كنيد. لبه پلاستيكي وايپر بليد را با دست يا دستمال تميز نكنيد؛ فقط هوا بگيريد.

– تونر سوخته‎هاي داخل مخزن را خالي كنيد و با هواي فشرده تميز كنيد.

– بليد را در جاي خود قرار دهيد و دو پيچ آن را ببنديد (شكل 10).

9 10

– توسط گوش پاك‎كن محل نشستن PCR را تميز كنيد و جايگاه سياه رنگ PCR را به گريس هدايت كننده برق كه معمولاً سياه رنگ است آغشته كنيد. PCR را در جاي خود نصب كنيد (شكل 11).

محور درام را تميز كنيد. مقداري گريس هادي برق به محور بماليد (شكل 12).

نكتـه: نماليدن گريس هادي به محور درام مي‎تواند منجر به پرينت روشن تكرار شونده گردد.

11 12

– درام را در حالي كه در خلاف جهت حركت عقربه‎هاي ساعت مي‎چرخانيد به محور وارد كنيد (شكل 13).

– درپوش نگهدارنده درام را در محل خود قرار دهيد و درام را 5-4 دور در جاي خود بچرخانيد. جهت چرخاندن درام: چنانچه از بغل به درپوشي كه جا زده‎ايد نگاه كنيد جهت چرخش درام بايد خلاف جهت حركت عقربه‎هاي ساعت باشد.

در اين حالت درام بايد آزادانه در جاي خود بچرخد. اگر درام حين چرخش از ابتدا گير مي‎كند كمي تونر روي سطح درام بماليد و مجدداً درام را بچرخانيد تا روان بگردد. درپوش نگهدارنده درام را مجدداً برداريد و نيم تنه درام را دور از نور به كناري بگذاريد.

– دو پيچ سمت چرخ دنده مخزن تونر را باز كنيد. توجه داشته باشيد پيچ‎هاي نگهدارنده مخزن تونر واشر دارند؛ مطمئن شويد هنگام بستن درپوش در مراحل بعد از همين پيچ‎ها استفاده مي‎كنيد (شكل 14). درپوش را برداريد (شكل 15) و سه چرخ دنده را از محل خود خارج كنيد (شكل 16).

13 14

15 16

– در سمت ديگر مخزن تونر، پيچ درپوش را بازكنيد و درپوش را برداريد (شكل 17 و 18)

17 18

– پليت زير درپوش را خارج كنيد (شكل 19)

– با دقت غلطك مغناطيسي جذب تونر را خارج كنيد (شكل 20). دو بوش پلاستيكي را از دو طرف غلطك برداريد و تميز كنيد. غلطك مغناطيسي را ابتدا با هواي فشرده و سپس با دستمال بدون پرز تميز كنيد.

 توجه: مغزي مغناطيسي غلطك جذب تونر آزاد است. مراقب باشيد مغزي از داخل غلطك بيرون نيفتد.

19-1 20-1

– دو پيچ دكتر بليد (doctor blade) را باز كنيد. ابتدا زائده‎هاي پلاستيكي سفيد رنگ را برداريد، سپس دكتر بليد را از جاي خود خارج كنيد. براي اين كار مي‎توانيد از يك پيچ گوشتي كمك بگيريد (شكل 21 و 22).

21 22

– داخل مخزن تونر را توسط هواي فشرده تميز كنيد و به مقدار مورد نياز تونر داخل مخزن بريزيد (بين 65 تا 80 گرم كه به نوع تونر نيز بستگي دارد). براي اين كار مي‎توانيد ابتدا تونر را داخل يك كيسه پلاستيكي كوچك بريزيد و از كيسه پلاستيكي به آرامي در مخزن خالي كنيد.

بهتر است تونر را ابتدا خوب تكان دهيد و سپس در كيسه بريزيد.

– دكتر بليد را توسط هواي فشرده تميز كنيد و در جاي خود قرار دهيد. زائده‎هاي پلاستيكي را در دو طرف بليد قرار دهيد و پيچ‎ها را ببنديد (شكل 23).

– بوش‎هاي غلطك مغناطيسي را در دو طرف غلطك قرار دهيد: بوش سفيد در سمت چرخ دنده و بوش سياه در طرف ديگر.

– غلطك مغناطيسي را در جاي خود روي مخزن تونر قرار دهيد و پليت زير درپوش را در سمت بوش سياه رنگ نصب كنيد (شكل 24).

23 24

– چرخ دنده غلطك و دو چرخ دنده ديگر را در جاي خود قرار دهيد (شكل 25).

– درپوش چرخ دنده‎ها را در جاي خود بگذاريد و پيچ‎هاي آن را ببنديد (شكل 26).

25 26

– درپوش طرف ديگر را نيز در جاي خود قرار دهيد و پيچ آن را ببنديد (شكل 27).

– در حالي كه نيم تنه درام را با دست چپ و نيم تنه تونر را با دست راست نگه داشته‎ايد دو نيمه را مطابق شكل 28 و 29 تنظيم كنيد.

– همينكه تنظيم كرديد، نيم تنه درام را به سمت خودتان و نيم تنه تونر را در جهت مخالف كمي حركت دهيد (شكل 30).

27 28

29 30

– توسط يك پيچ گوشتي كوچك تخت، فنر را در جاي صحيح خود قرار دهيد (شكل 31).

– درپوش نگهدارنده درام را در جاي خود قرار دهيد و پيچ آن را ببنديد (شكل 32). درام را 3-2 دور در همان جهتي كه قبلاً گفته شده بچرخانيد.

31 32

– فنر شاتر درام را در جاي خود قرار دهيد (شكل 33).

– چنانچه مي‎خواهيد درصد باقيمانده تونر كارتريج نشان داده شود چيپ كارتريج را عوض كنيد. براي اين كار زائده‎هاي پلاستيكي دو طرف چيپ را ببريد و چيپ را دربياوريد (شكل 34) و چيپ جديد را در جاي چيپ قبلي نصب كنيد.

– كارتريج آماده نصب در پرينتر است. موفق باشيد!

33 34

يادآوري چند نكته:

 • برای خرید کارتریج های اصلی و طرح به سایت www.parstoner.com مراجعه و بعد از برسی قیمت ها خرید خود را انجام دهید.

 • كارتريج پرينترهاي 1005 و 1006 داراي شماره فني CB435A و كارتريج پرينتر 1505 و چندكاره 1120 و 1522 داراي شماره فني CB436Aمي‎باشد.

 • حتماً از تونر اختصاصي همين مدل براي شارژ كارتريج استفاده نماييد (كه در بازار موجود است). استفاده از تونر ساير مدلها بی كيفيت چاپ بسيار پايين‎تري را موجب مي‎شود.

 • همواره از تونر درجه يك – ترجيحاً آمريكايي – استفاده كنيد. استفاده از تونرهاي نامرغوب درجه 2 و 3 چيني و برچسب ژاپن (كه در اصل ژاپني نيست) كيفيت چاپ پايين‎تر و بعضاً غير قابل قبولي دارد.

 • در نرم‎افزار درايور كليه پرينترهاي ليزري HP گزينه‎اي تحت عنوان Density وجود دارد كه توسط آن مي‎توانيد شدت كم رنگ و پر رنگ بودن چاپ را تنظيم كنيد. Density عددي بين 1 تا 5 مي‎باشد كه با 1 كم رنگ‎ترين و با 5 پر رنگ‎ترين پرينت را خواهيد داشت. پيش فرض Density عدد 3 مي‎باشد. پس از شارژ كارتريج چنانچه پرينت اندكي كم رنگ است، Density را روي 4 يا 5 تنظيم كنيد. بديهي است Density بالاتر تونر بيشتري مصرف مي‎كند.

 • كپـي‎برداري و استفاده از مطالب آموزشي اين صفحه بدون ذكـر منبع كاملاً آزاد است. چـرا؟ . . . ! يكي از اهداف اصلي ما از تهيه اين صفحات آموزشي، آشتي دادن كاربران پرينتر با شارژ كارتريج است. در طول تجربه كاري‎مان به كرات با اشخاص و شركتهايي مواجه شده‎ايم كه يكبار كارتريجشان را جهت شارژ به يكي از فروشگاه‎هاي شارژ كارتريج برده‎اند كه به واسطه بي‎تجربگي شارژكار محتـرم و استفاده از تونر ارزان و نامرغوب، با شارژ بي كيفيت و غير قابل استفاده مواجه شده‎اند و علاوه بر اينكه وقت و پولشان تلف شده است به واسطـه همين خاطره نامطلوب، فكر شارژ را براي هميشه از سر بيرون كرده‎اند! حتي اين موضوع باعث شده اين شايعه بوجود آيد كه شارژ كارتريج يك كار غير اصولي و غيرقانوني است و همواره بايد كارتريج فابريك خريد. اما اين موضوع بايد روشن شود كه شارژ اصولي با مبناي علمي مي‎تواند كيفيتي دقيقاً معادل كارتريج فابريك داشته باشد بطوريكه حتي افراد حرفه‎اي نتوانند پرينت كارتريج شارژي را از كارتريج فابريك تشخيص دهند.

 • ضمناً اين مركز هيچگونه مسئوليتي در قبال خسارات احتمالي ناشي از عدم توانايي كاربر در شارژ كارتريج با استفاده از دستورالعمل‎هاي فوق ندارد و كليه عواقب آن مستقيماً متوجه خود كاربر مي‎باشد.